Har du ett sportvarumärke som säljer kläder, skor, utrustning eller accessoarer? Då bör du prova på live shopping. Det är ett kul och effektivt marknadsverktyg som du kan använda för att engagera dina kunder och på så sätt få ökad konvertering. Här kan du läsa mer om vad live shopping är för något och varför det är ett passande verktyg för sportföretag.

Engagera kunderna live och öka försäljningen

De senaste åren har allt fler företag hoppat på trenden med live shopping. Det är en sorts hybrid mellan traditionell shopping i butik och online shopping. Det kallas ibland för en social version av nätshopping. Live shopping är ett livestreamat event där företaget visar upp sina produkter online. Konsumenterna har möjlighet att ställa frågor, lära sig mer om produkterna och givetvis handla i realtid. Det är vanligt att företaget erbjuder särskilda rabatter och erbjudanden som endast gäller under livesändningen. Det är betydligt roligare och mer engagerande än vanlig nätshopping när varorna läggs i en varukorg med ett klick.

Den här typen av shopping, även kallad live commerce, är enormt populär i Kina och har fått stort fäste även i Sverige de senaste åren. Om du vill komma igång med den senaste marknadsföringstrenden är det bäst att ta hjälp av ett proffs. Mavshack har allt du behöver för att genomföra en lyckad live shopping och öka konverteringen. Du kan boka en fri demo på Mavshacks hemsida och komma igång redan idag. Konceptet live shopping må vara nytt för många, men livestreaming i olika former har funnits länge. Mavshack har 15 års erfarenhet av streaming. Sedan starten 2007 har de streamat video i över 23 miljoner minuter. Med andra ord är de experter på live streaming och du kan känna dig trygg med att de hjälper dig att fixa en riktig proffsig live shopping. I deras egen studio i Värtahamnen, som är norra Europas största greenscreen-studio, fixar de allt som behövs för ett lyckat event. Du får även hjälp med livechatten som är enkel att moderera och smidig att använda för att kommunicera med kunderna under eventet. Du får även hjälp med data i realtid för att se vad som säljer bäst. Det gör att du kan justera under eventet och anpassa innehållet utifrån önskat säljresultat.

Visa kunderna hur produkterna fungerar

Sportkonsumenter ställer ofta höga krav både på funktion och utseende. Under live shoppingen kan du pedagogiskt visa hur produkterna används på bästa sätt. Om du exempelvis säljer skor kan du visa upp dem på modeller som går eller hoppar under livesändningen. Det går att zooma in på produkterna för att ge tittarna en bättre förståelse för detaljerna. Live shopping är ett utmärkt tillfälle att ge kunderna tips och råd. Genom att dela med dig av din expertis stärker du även varumärket. Efter eventet kan du såklart använda materialet i andra marknadsföringskanaler och på hemsidan. Ingenting är omöjligt under live shoppingen!